کفش

نکات تخصصی تعمیر کفش که می‌توانید در خانه انجام دهید

خیلی از ما حداقل یک کفش در زندگی‌مان داشته‌ایم که علاقه خاصی به آن داشته و دلمان نخواسته که به این زودی‌ها آن را دور بیندازیم. یا ممکن است کفش نو شما در اثر یک حادثه آسیب ببیند. در این صورت می‌توانید به کمک برخی روش‌های تعمیر کفش، کفش را تعمیر کرده و دوباره از آن استفاده کنید.

درصورتی‌که آسیب‌های کفش سطحی باشد؛ می‌توانید به کمک چند ترفند ساده خودتان آن‌ها را در خانه تعمیر کنید. در ادامه روش‌های آسان و ساده را به شما یاد می‌دهیم که با کمترین امکانات بتوانید ایرادات و مشکلات کفش را اصلاح کنید. در تعمیر کفش آسیب‌دیده، سوراخ شدن کفش و پارگی پارچه و جدا شدن از کفی از متداول‌ترین مشکلاتی است که برای کفش‌ها ایجاد می‌شود.

تعمیر کفش آسیب دیده

کفش‌ها ممکن است دچار مشکلات و آسیب‌های متعددی بشوند. شل شدن کفی یا پاشنه کفش، سوراخ شدن آن، پارگی و ساییدگی کف از جمله این موارد است. به کمک برخی از روش‌ها حتی اگر هیچ مهارتی در تعمیر کفش نداشته باشید؛ می‌توانید ایرادات جزئی و سطحی کفش را مرتفع کنید.

تعمیر کفش دفرمه شده

درصورتی‌که کفش شما دفرمه شده است و به‌نوعی شل و گشاد شده است؛ می‌توانید به‌سادگی کفی کفش شل شده را تعمیر کنید. برای این منظور ابتدا:

  • کفش را تمیز کنید. برای این منظور ابتدا بندها را خارج کرده و با یک دستمال نم‌دار تمام سطح کفش را تمیز کنید. همچنین زیره کفش را از خاک و آلودگی تمیز کنید. بعد از تمیز شدن اجازه دهید تا کفش شما خشک شود.
  • از چسب‌های مخصوص استفاده کنید: حالا باید فضای بین رویه و کفی را با چسب‌های مخصوص کفش، پر کنید. ضخامت چسبی که روی کفش می‌دهید؛ باید نزدیک 1 سانتی‌متر باشد. این چسب‌ها را می‌توانید از انواع فروشگاه‌های کفاشی تهیه کنید. برای استفاده از چسب به دستورالعمل روی خود چسب توجه کند.
  • به کمک چکش کفاشی کفی را محکم کنید: برای اینکه کفی محکم سر جای خودش قرار بگیرد و از بدنه جدا نباشد؛ بعد از چسب زدن به کمک چکش کفاشی چند بار روی آن ضربه بزنید. با این کار کفی محکم در جای خود قرار می‌گیرد و هوای بین فضا خارج شده و چسب بهتر عمل می‌کند.
  • از گیره استفاده کنید: به کمک یک گیره نگهدارنده کفی کفش را به بدنه متصل نگه دارید و اجازه دهید تا یک روز بگذرد. به این ترتیب کفی کفش کاملا سر جای خود قرار گرفته و کفش شما مانند روز اول در جای خودش قرار می‌گیرد.
همچنین بخوانید  کفش مجلسی مردانه

تعمیر کفش پاره شده

درصورتی‌که رویه کفش دچار پارگی شده است، با انجام چند کار ساده می‌توانید آن را تعمیر کنید.

  • اطراف پارگی را تمیز کنید: با استفاده از یک قیچی باید نخ‌های اضافی روی کفش را جدا کنید. اطراف محل پارگی را با دستمال مرطوب یا اسفنج خیس تمیز کنید. به این ترتیب چسب کفاشی عملکرد بهتری دارد.
  • چسب مخصوص را در محل پارگی بزنید: بعد از اینکه سطح کفش را کاملا تمیز کردید؛ از یک چسب برای ترمیم پارچه استفاده کنید. برای این کار دستکش بپوشید. چسب را در محل پارگی زده و آن را پخش کنید. سپس کفش را برای یک روز کنار گذاشته و به آن دست نزنید. اجازه دهید تا چسب کاملا خشک شود.

تعمیر سوراخ کفش

کهنه شدن کفش به‌مرورزمان باعث سوراخ شدن و پارگی کفش می‌شود. برای حل این مشکل می‌توانید خودتان تعمیر کفش‌ قدیمی را انجام دهید. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کفش را کاملا تمیز کنید: کثیف بودن کفش علاوه بر اینکه کار کردن با آن را سخت می‌کند؛ باعث می‌شود که چسب روی پارچه خوب قرار نگرفته و خوب عمل نکند. بعد از تمیز کردن آلودگی‌ها، یک سمباده برداشته و اطراف سوراخ روی کفش را تمیز کنید.
  • داخل کفش را آماده کنید: کفی را خارج کرده و داخل کفش را با نوار چسب داکت کاور کنید. به اندازه‌ای نوارچسب داکت بزنید که تمام کف کفش کاور شود. این نوارچسب اجازه ورود چسب مایع به داخل کفش را نمی‌دهد.
  • سوراخ را با چسب بپوشانید: به کمک چسبی که معرفی کردیم؛ روی سوراخ را بپوشانید. بعد از اینکه چسب خشک شد؛ دیگر مایعات نمی‌توانند وارد کفش شوند.
  • بعد از خشک شدن سمباده بزنید: بعد از اینکه چسب خشک شد؛ اطراف چسب را سمباده بزنید. به این ترتیب از شر چسب‌های اضافی اطراف سوراخ خلاص می‌شوید و ناحیه چسب‌کاری شده صاف و یکدست می‌شود.
همچنین بخوانید  قیمت کفش چرم

تعمیر کفش لکه‌دار

از دیگر مشکلاتی که برای کفش‌ها ایجاد می‌شود؛ به وجود آمدن لکه‌ای است که ماندگار است و به سادگی تمیز نمی‌شود.

لکه‌ها را با توجه به جنس کفش تمیز کنید: برای تمیز کردن لکه‌های روی کفش‌های اسپرت و کتان می‌توانید از ترکیب آب و جوش شیرین استفاده کنید. این خمیر را با مسواک روی کفش بزنید. در کفش‌هایی که از الیاف مصنوعی مانند کتان، چرم مصنوعی، جیر یا الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند؛ می‌توانید از شوینده‌های شیمیایی استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *