کفش

چرا داشتن یک جفت کفش راحت مهم است؟

در زمان خرید کفش به چه نکاتی فکر می‌کنید؟ کدام ویژگی‌های کفش برای شما مهم هستند؟ می‌دانید که پا قلب دوم بدن است و استفاده از کفش‌های نامناسب همواره مشکلات و عوارض زیادی را در پی دارند. پس انتخاب یک کفش راحت و مناسب می‌تواند سلامت پا و بدن شما را تضمین کند. پوشیدن کفش خوب نه تنها راه رفتن که دویدن و انجام کارهای بیرون از خانه را هم ساده کرده و به سلامت بدن شما کمک می‌کند.

در مواردی که کارهای سخت انجام می‌دهید؛ بدن شما تحت فشار قرار می‌گیرد. برای مثال در زمان پیاده‌روی یا دویدن، بدن شما همواره حجم زیادی از درد و فشار را تحمل می‌کند. استفاده از کفش‌های راحت بهترین امتیازی است که برای تحمل بهتر  این سختی می‌توانید به بدن‌تان بدهید.

کفش راحت چه ویژگی‌هایی دارند؟

برای اینکه کفش راحت و مناسب را تهیه کنید؛ به دنبال این ویژگی‌ها باشید:

مقاوم بودن: کفش‌ها باید در برابر رطوبت، سرما و گرما از پاهای شما محافظت کنند

پاشنه کفش: کفش باید یک پاشنه استاندارد 2 تا 3 سانتی داشته باشد.

اندازه مناسب: کفش با سایز پای شما تناسب داشته باشد

اندازه مناسب پنجه: در صورتی که پنجه پای شما پهن است؛ مطمئن شوید که کفشی را انتخاب کنید که در قسمت پنجه پهن‌تر باشد.

انعطاف: کفی کفش باید کاملا خم شود. در صورتی که کفی انعطاف نداشته باشد؛ فشار زیادی به بدن وارد می‌شود.

همچنین بخوانید  4 راهنمایی در نگهداری و تمیزکاری کفش زنانه پاشنه بلند

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله ” چرا کفش خوب برای سلامتی شما بسیار مهم است؟ ” را بخوانید.

مزایا استفاده از کفش راحت و طبی

با تهیه یک جفت کفش راحت و ترجیحا کفش طبی، مزایای زیر شامل حال شما می‌شود:

جعبه انگشت پا

خیلی از کفش‌ها به خصوص آن‌هایی که برای خانم طراحی می‌شوند؛ در قسمت پنجه تنگ هستند تا ظاهر بهتری داشته باشند. تنگ بودن بخش پنجه پا همواره مشکلات و عارضه‌های متعددی را در پی دارد.

با تهیه یک کفش راحت خودتان را از بسیاری از ناراحتی‌ها مانند انگشت چشی، میخچه، کالوس، پینه، تاول و انگشت چکشی محافظت کنید. کفش‌های راحتی با ایجاد جعبه انگشت پا، به انگشتان اجازه تحرک و آزاد بودن را می‌دهند.

جریان خون بهتر

کسانی که دیابت دارند و فعالیت بدنی زیاد هم دارند؛ همواره در معرض نوروپاتی دیابتی قرار دارند. این افراد می‌دانند که احساس نکردن درد و مشکلات پا چه تهدید و مشکلاتی را در پی دارد. بی‌حسی پا در این افراد همواره می‌تواند باعث شود که زخم‌های ساده و کوچک به زخم‌های عفونی و مهلک تبدیل شوند. بدون اینکه خودشان خبر داشته باشند.

کفش راحت و طبی اجازه می‌دهد که پا به راحتی درون کفش حرکت کند و فضای بیشتری داشته باشد. به این ترتیب می‌توانند مسائل مربوط به جریان خون را اصلاح کرده و به بهبود گردش خون کمک کند. این نوع کفش‌ها برای کسانی که درد عصبی دارند، تسکین بخش است و برای عارضه نوروپاتی دیابتی می‌تواند یک جایگزین برای کفش‌های ارتوپد باشد.

کفی قابل جابه‌جایی کفش

کفش‌های طبی عموما کفی قابل جابه‌جایی دارند. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که سایز کفش را به نسبت تورم پا تغییر دهید. همچنین اگر کفش‌های شما در اثر تعریق یا رطوبت خیس شده باشند؛ می‌توانید با تغییر کفی به خشک شدن سریع‌تر کفش‌ها کمک کنید. کفش‌های خشک همواره با جلوگیری از عفونت و مشکلات قارچی در ورزشکاران یک مقوله مهم است.

همچنین بخوانید  خرید کفش اسپرت

محافظ پاشنه

امروزه کفش‌ها ساختار سست و بی‌دوامی دارند. محافظ پاشنه باعث می‌شوند که پایداری کفش بیشتر شود. اگر انگشت شست خود را به پشت پاشنه کفش فشار دهید و پاشنه به سادگی به داخل خم شود؛ نشان دهنده این است که کفش محافظ پاشنه خوبی ندارد. پس به دنبال کفش‌هایی باشید که در قیمت پاشنه، از دوام خوبی برخوردار باشند. این نکته برای افرادی که درد مکرر پا در هنگام ایستادن یا راه رفتن را تجربه می‌کنند؛ مفید است.

بستر پای محصور

کفش باید تمام پای شما را در بر بگیرد. تلاش کنید تا شکل پای خود را روی یک تکه کاغذ بکشید. سپس آن را با کفش‌های دردناکی که پوشیده‌اید؛ مقایسه کنید. احتمالا در همین آزمایش ساده، مشکل را پیدا می‌کنید. کفش‌های طبیعی معمولا برای شکل طبیعی پای شما طراحی شده‌اند.

به طوری که تمام انحناها و پستی و بلندی‌های پا، درون کفش اعمال شده‌اند. دقت کنید که تناسب کفی کفش برای کسانی که به آرتروز یا مشکلات در راه رفتن ایستادن دچار هستند؛ مفید است.

کفش راحت با پاشنه کوتاه

آیا می‌دانید که پوشیدن کفشی که پاشنه آن کوتاه است، برای پاهای شما مفید است؟ ارتفاع پاشنه 2 تا 3 سانتی‌متر برای پاها و کمر مفید است. چرا که به حفظ بهتر تعادل و قدرت بیشتر عضلات کمک می‌کند. دراقع متخصصین استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و کفش‌های بیش از اندازه تخت را توصیه نمی‌کنند. درمقابل کفش راحت باید یک پاشنه استاندارد داشته باشد.

محفظه داخلی بدون درز کفش

خیلی از کفش‌های غیراستاندارد و ارزان قیمت در داخل کفی خود درز و جای دوخت دارند. در مقابل کفش‌های راحتی و طبی یک کفی یک دست دارند. فضای یکپارچه داخل کفش از پوست حساس کف پا محافظت کرده و از آسیب دیدن و تحریک آن جلوگیری می‌کند.

همچنین بخوانید  کفش مجلسی مردانه

متریال با تهویه خوب

کفش راحت که تهویه خوبی دارد؛ تعریق پا را کاهش داده و به گردش هوا بیشتر در پا کمک می‌کنند. برای داشتن تهویه بهتر باید در تولید کفش از متریال طبیعی مانند چرم استفاده کرد. این کفش‌ها عفونت و قارچ را به خصوص در ورزشکاران کاهش می‌دهند.

زبانه کفش

زبانه و یقه کفش برای راحتی پا اهمیت زیادی دارد. یک کفش طبی باکیفیت یک زبانه و یقه مناسب دارد که پا را تحریک نمی‌کند. کسانی که به دیابت و دیگر امراض پوستی دچار هستند؛ حتما به یک کفش با کفی نرم نیاز دارند.

مشکلات رایج پا

بیشترین مشکلات و عارضه‌هایی که در پا رایج است؛ به خاطر فشار زیاد به پا یا تراز غلط پا ایجاد می‌شود. پاهای صاف قوس‌دار در هر سن و شکل و اندازه ممکن است در هنگام راه رفتن باعث درد شدید شوند. اگر درمان را به تعویق بیندازید؛ احتمال اینکه درمان هزینه‌برتر و سخت‌تر شود نیز وجود دارد.

با این حال کفش‌های طبی نه تنها از ایجاد آسیب در پا جلوگیری می‌کنند که با پوشیدن آن‌ها می‌توان مشکلات پا را اصلاح کرد. تراز پاها را بهبود داد و از قوس پا بیشتر حمایت کرد. پوشیدن کفش‌هایی مانند کفش‌های طبی یک روش پیشگیری عالی از بروز مشکلات و عارضه‌های سلامتی در پاها است.

بازگشت به لیست

1 نظر در “چرا داشتن یک جفت کفش راحت مهم است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *