کفش

معرفی انواع چرم برای تولید کفش و محصولات چرمی

محصولات چرمی

محصولات چرمی به خاطر زیبایی و ساختار خاصی که دارند؛ همواره مورد توجه قرار گرفته‌اند. تولید کنندگان زیادی از این علاقه مرم باخبر هستند و با چرم به تولید انواع محصولات چرمی می‌پردازند. چرم‌ها انواع متعددی دارند. در این مقاله با انواع چرم برای تولید کفش آشنا می‌شویم.

مقاله “کدام مدل کفش در هر زمانی جذاب است؟” را مطالعه کنید.

تاریخچه چرم در ایران و جهان

ایرانیان بیش از سه هزار سال است که در تولید محصولات چرمی دست دارند. آثار باستانی به جا مانده از دوران پیش از میلاد نشان می‌دهد که ایرانیان از 1500 سال قبل از پوست برای تهیه لباس و کفش و ابزار استفاده می‌کردند. استفاده از چرم در دوران عباسی نیز در تمام قلمرو رواج داشته است.

تجارت چرم پس از حمله مغول‌ها به ایران، رونق زیادی داشت و در دوره تیموری هم برای تولید کتاب از چرم استفاده می‌شده است. علاوه بر جلد کتاب‌ها، برای تولید محصولات و هنرهای صنایع دستی نیز استفاده از چرم رواج داشته است. همچنین در زمان داریوش کبیر از چرم برای نوشتن فرمان‌ها استفاده می‌کردند تا دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

انواع چرم برای تولید کفش

چرم‌ها انواع متعددی دارند که به نسبت متریال و نحوه تولید آن‌ها این دسته بندی انجام می‌شود.

همچنین بخوانید  ویژگی کفش مناسب

چرم طبیعی

معروف‌ترین چرم، چرم طبیعی است. از گذشته از پوست حیواناتی مانند گوسفند، گاو، کروکدیل و غیره برای تولید محصولات چرمی استفاده می‌شده است. امروزه به لطف گسترش تکنولوژی شاهد وجود سه نوع چرم طبیعی شامل چرم سبک، چرم نیمه سنگین و چرم سنگین هستیم.

چرم سبک

چرم سبک از پوست حیواناتی مانند گوسفند و ببر و بزغاله و بره ساخته می‌شود که ظرافت و نازکی زیادی دارند. به همین دلیل است که این چرم در تولید محصولاتی مانند لباس، دستکش و کاپشن به کار می‌رود. البته گاهی، از چرم‌های سبک به عنوان آستر استفاده می‌شود.

چرم نیمه سنگین

در بین محصولات چرمی، محصولاتی که چرم نیمه سنگین دارند؛ یک ویژگی خاص دارند. چرم نیمه سنگین از پوست حیواناتی مانند کروکدیل و شترمرغ ساخته می‌شوند و نسبت به سایر محصولات چرمی، کمیاب‌تر هستند. کمیاب بودن و داشتن قیمت بالاتر چرم نیمه سنگین باعث شده است که از آن در تولید محصولات لاکچری استفاده شود. چرم نیمه سنگین کاربرد زیادی در تولید کفش دارد.

چرم سنگین

چرم سنگین از انواع چرم برای تولید کفش و سایر محصولات چرمی است. این چرم از پوست گاو، گوساله و یا شتر تولید می‌شود و از دوام بالایی برخوردار است. نکته جالبی که در خصوص این چرم وجود دارد این است که با گذشت زمان زیبایی آن‌ها بیشتر شده و ظاهر جذاب‌تری به خودشان می‌گیرند. با توجه به اینکه کیف و کفش معمولا زودتر آسیب می‌بینند؛ از چرم سنگین برای تولید کیف و کفش استفاده می‌شود تا این محصولات ماندگاری و دوام بیشتری داشته باشند. استفاده از چرم سنگین در تولید کفش باعث می‌شود که کفش‌ها ظاهر زیباتر و کیفیت بالاتر داشته باشند.

همچنین بخوانید  قیمت کفش چرم

چرم مصنوعی

امروزه به خاطر مسائل مربوط به حقوق حیوانات همچنین بالا بودن قیمت چرم طبیعی، برخی ترجیح می‌دهند از چرم مصنوعی برای محصولات و صنایع دستی استفاده کنند. چرم مصنوعی به اندازه چرم طبیعی، باکیفیت نیست؛ اما ظاهر مشابه چرم طبیعی دارد و از طرفی بسیار مقرون به صرفه است. چرم مصنوعی به عنوان چرم گیاهی یا چرم وگان هم شناخته می‌شود و در تولید پالتو، روکش صندلی، کیف، کفش و غیره کاربرد دارد.

انواع چرم برای تولید کفش بر اساس شکل ظاهری

یکی از کامل‌ترین روش‌های تقسیم‌بندی چرم طبیعی، تقسیم‌بندی از نظر شکل ظاهری است:

چرم ورنی

از مهم‌ترین انواع چرم برای تولید کفش، چرم ورنی است که از دباغی پوست گاو و گوساله و بز به دست می‌آید. سطح این چرم براق است و با استفاده از یک لعاب لاکی آن را جلا می‌دهند. به این چرم، چرم لاکی هم گفته می‌شود. همین مسئله باعث شده است که از این چرم برای ساخت کفش زنانه و مردانه استفاده کنند.

چرم جیر

جرم جیز جز زیباترین چرم‌ها است که در تولید محصولات لوکس و مدرن به کار می‌رود. چرم جیر از داخلی‌تری بخش پوست حیوانات ساخته می‌شود و پرزهای بیشتری دارد. این چرم نسبت به دیگر چرم‌ها آسییب‌پذیر است و باید کاملا از آن مراقبت کنید.

چرم اشبالت

این چرم طرفداران زیادی دارد و برای تولید آن از لایه دوم و میانی پوست حیوانات استفاده می‌شود. چرم بز، گوسفند و گاو برای تولید این نوع چرم کاربرد دارند. این چرم نیز دارای پرز است اما نه به اندازه چرم جیر.

همچنین بخوانید  10 تا از محبوب‌ترین مدل‌های کفش زنانه

چرم نبوک

اگر می‌خواهید یک چرم ماندگار و بادوام تهیه کنید؛ این چرم بهترین گزینه است. چرم نبوک از خارجی‌ترین لایه پوست حیوانات ساخته می‌شود و دوام و استحکام بالایی دارد. از این چرم برای تولید کفش، کیف و کمربند استفاده می‌شود.

چرم الگانت

چرم الگانت از خارجی‌ترین لایه پوست حیوانات ساخته می‌شود و بسیار بادوام است. مانند چرم نبوک، این چرم هم سطح لطیف و صافی دارد. با این تفاوت که سطح این چرم براق است. چرم الگانت هم کاربرد زیادی در تولید محصولات چرمی دارد.

چرم کروکو

خیلی از محصولات چرمی طرحی شبیه به پوست مار یا کروکدیل دارد. چرم‌ها چه از نوع طبیعی یا مصنوعی باشند؛ این الگو را به زیبایی نشان می‌هند. چرم کروکو نیز جز انواع چرم برای تولید کفش و کیف است.

چرم فلوتر

طراحان مد از چرم فلوتر که از پوست گاو تهیه می‌شود، برای تولید کیف و کفش و کمربند استفاده می‌کنند. چرا که این چرم ضخیم، لطیف و بادوام است.

چرم چاپی

پترن‌هایی که به کمک دستگاه روی چرم اجرا می‌شود؛ به عنوان چرم چاپی شناخته می‌شود.

بازگشت به لیست

1 نظر در “معرفی انواع چرم برای تولید کفش و محصولات چرمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *