کفش

علت بوی بد پا

درود بر شما دوست عزیز، در این مقاله در مورد علت بوی بد پا برای شما شرح خواهیم داد. عوامل متعدد و مختلفی در این خصوص وجود دارد، در ادامه با ما همراه باشید تا مطالب مفیدی ارائه خواهیم داد.

احتمالا در شرایط یا مکانی بوده اید که بوی بد پا باعث آزار و دلخوری شما شده است. وجود این مشکل علل گوناگونی دارد. برای مثال راه رفتن بیش از حد فرد در احتمال ایجاد بوی بد در کفش فرد را افزایش می دهد، استفاده از کفش ها و کتونی ها از جنس های نامرغوب و بی کیفیت نیز علت دیگر نیز می تواند باشد، تغییر هرمونی بدن، پوشیدن جوراب های نایلونی یا به طور کلی الیاف غیر طبیعی و بعضی علت های دیگر…

از لحاظ علمی، عارضه بوی بد پا با نام برومودوسیس تعریف می‌شود که یک عارضه معمول می باشد. ولی بیشترین و شاید مهم ترین دلیل عمده بوی بد پا، را می توان پوشیدن همیشگی کفش به پا اشاره کرد.

برای شروع رفع بوی بد پا بایستی ابتدا از کفش خود آغاز کنیم. در صورت خواندن این مطلب بسیار مفید شما با تمامی عوامل و مشکلات بوی بد پا آشنا خواهید شد، در ادامه مقاله روش های خانگی و سنتی در خصوص رفع و شناسایی غلل  بوی بد پا آشنا خواهید شد.

علت بوی بد پا

یکی از دلایل بوی بد پا، تعریق و عرق کردن زیاد پا می باشد.

همچنین بخوانید  قیمت کفش چرم

پاهای هر فردی، بدون در نظر گرفتن درجه حرارت بدن فرد، یا فصلی که در آن قرار دارد، امکان دارد عرق کند. این داستان به سن یا جنسیت فرد نیز آنچنان که باید ارتباطی ندارد. ولی افراد نوجوان و خانم های باردار مستعد عرق کردن و ایجاد بوی بد عرق می باشند.

دلیل این مطلب تغییر کردن شدید هورمونی بدن این دسته از افراد می باشد. همچنین افرادی که به هر عنوان زیر فشارهای روانی بسیاری قرار می‌گیرند، به مریضی تعریق بیش از حد بدن یا هایپرهیدروزیس گرفتارمی باشند، یا به جهت خصوصیات کاری یا شیوه زندگی خود ساعت های متمادی از روز خود را ایستاده هستند، به احتمال فراوان، بیشتر گرفتارر تعریق پا می‌شوند. همچنین ورزش کردن نیز منجر به عرق کردن و در آخر بو گرفتن پا می‌شود.

چرا پا بو می‌ گیرد و بوی بد پا از چیست؟

در هر شرایط اگر در اثر یکی از عوامل فوق، پای شما عرق کند، حتماً کفشتان خیس می‌شود. چنانچه فردا و روزهای بعد نیز از همین کفش استفاده کنید، پایتان حتماً بو می‌گیرد.

چنانچه در هر حالتی پای شما عرق بکند، قطعا کفش شما خیس خواهد شد. در هر حال روزهای بعد از این نیز از این کفش استفاده کنید، پای شما قطعا با بوی بدی مواجه خواهد شد.

بزرگترین علت بوی بد پای انسان را میتوان این گونه بیان کرد، این است که، باکتری های موجود روی پوست پای فرد، قطره های عرق را بعد از نشست روی پوست، تجزیه می‌کنند. به همین خاطر می باشد که پا، بو می‌گیرد.

همچنین بخوانید  10 مورد از بهترین کفش های مردانه

پاهای فرد در طی شبانه روز داخل کفش‌هاعرق می‌کند. به قدری که خیس می‌شود. رشد باکتری ها در محیط های مرطوب، تاریک و گرم به خوبی انجام می شود. سپس وقتی کفش خود را درمی‌آورید و آن را در یک کمد تاریک یا جا کفشی قرار دهید، باکتری ها به رشد خودشان ادامه می‌دهند.

سپس روز بعد که کفش خود را می‌پوشید، حتی اگر قبل از آن حمام کرده باشید، پای خود را درون کفش مرطوبی کرده‌اید که شرایط مناسبی برای رشد باکتری‌ها داشته است. به همین دلیل است که پای شما بلافاصله بعد از پوشیدن کفش، حتی در ابتدای روز بو می‌گیرد.

و اکثر مواقع این چرخه پر چالش پوشیدن کفش مرطوب، روزانه تکرار می‌شود.

علت بوی بد پا

علت بوی بد پا

جلوگیری از بوی بد پا

تا به اینجای مقاله در مورد عوامل تاثیرگذار بوی بد پا و موارد مرتبط به آن بحث کردیم. در ادامه لازم به نظر می رسد تا در خصوص راه و روش های جلوگیری از ایجاد بوی بد پا صحبت خواهیم کرد:

  • زمانی که متوجه این موضوع شدید که پای شما در بین اعضای خانواده دچار بوی بدی شد، در اولین قدم پاهای خود را با صابون های آنتی باکتریال شستشو دهید.
  • هیچ وقت کفشی که دچار بوی بد شده یا حالت مرطوب شده را دو روز پشت سر هم نپوشید.
  • به هر کفش لااقل 24 ساعت فرصت دهید تا در فضای باز به طور کامل خشک شود.
  • هیچ وقت پس از بیرون آوردن کفش آن را بلافاصله در جا کفشی قرار ندهید.
  • جوراب های خود را از جنس نخ پنبه انتخاب کنید و هرگز از جوراب های نایلونی یا دیگر الیاف مصنوعی استفاده نکنید.
  • از جوراب های آنتی باکتریال استفاده کنید تا تولید باکتری های مولد بوی بد پا متوقف شود.
  • ناخن های پای خود را همواره کوتاه نگه دارید. چرا که ناخن های بلند فضای بسیار مناسبی برای رشد باکتری های مولد بوی بد پا دارند.
  • پاهای خود را بعد از خروج از حمام به طور کامل خشک کنید.
  • لای انگشتان پای خود را به منظور نبود قارچ یا دیگر مشکلات پوستی رایج بررسی کنید.
  • هر از گاهی در حمام به پاهای خود سنگ ‌پا بکشید.
همچنین بخوانید  کفش مجلسی مردانه
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *